Barbro S

Örnsköldsvik, em och kväll
Såå, nu ska jag avsluta resan till Ö-vik som faktiskt tilldrog sig för exakt en månad sen. Inte lätt att hinna med skördemånaden augusti då också orienterandet börjar igen efter uppehållet sen midsommar.

Från muséets bildande gick vi tillbaka till centrum för lite shopping. Ett par sandaler skulle jag ha och ett par Ecco med röda remmar blev så småninom mina, men den historien hoppar jag över. En av kvinnorna ville till Cubus och jag hängde med för det är en affär jag aldrig besökt men ofta sett TV-reklam om. Vilka fina färger på plaggen, härliga sommarpasteller så jag föll för en kofta och ett par myspysbyxor för 99 kr styck. Rea! När jag kom till kassan sa expediten att de hade erbjudande om att köpa tre plagg men bara betala för två. Så trevligt, tänkte jag och valde mig en fin v-ringad tröja för 0 kronor:).

Under tiden gick herrarna på Claes Ohlssons! Vi besökte också en designbutik innan jag drog med mina vänner till Hans Hedbergsmuséet som inryms i denna stora glasbyggnad vid kajen.

Hans Hedberg är känd för sin jättelika frukter och annat. Här en läcker oljedroppe som håller på att rinna iväg:)..

Och här står jag med några av hans ägg. I bakgrunden ser ni ett saftigt päron. Nästan så att man vill smaka av det.

Till slut en boll med hål i som jag också gillar skarpt. En cell i ett getingbo, kanske, eller har ni något bättre förslag?

När det ser ut så här utanför byggnaden vill man inte stanna inne länge så vi gick snabbt ut i solens värme igen.

Tiden gick fort och vi började bli hungriga. Museipersonalen hade rekommenderat två restauranger och vi hamnade på rest Mammamia där vi började med att släcka törsten.

De gröna flaskorna innehöll en belgisk ölsort, tror jag det var, som både B och R uppskattade. Till det valde vi olika rätter ur den italienska menyn, bl.a lasagne och annan pasta samt min Caesarsallad med läckra scampispett. Jag vet inte om bilden förmedlar det. Ibland är det ganska svårt att fotografera mat så att det ser riktigt gott ut, märker jag, men jag tar med bilden i alla fall.

Jo, det vattnas i min mun nu när jag ser tallriken. Åh, så gott det var. Upplevelsen blir extra bra när man får sitta utomhus i mysig miljö.

Som här där hela gruppen sitter under ett träd i en liten gång intill ett trähus med fina blommor i rabatten. Inte bara levande blommor utan även vallmo i glas med belysning. Sådana hade ingen av oss sett tidigare.

Inuti restaurangen hängde hockeybilder och -tröjor av alla de slag. Jag gillade den med pingvin på bäst och det måste ju vara Penguins något. H snabbkontaktade sonen som upplyste oss om att de heter Pittsburg Penguins och är det bästa laget. Vilken bra smak jag har:).

Till slut flanerade vi långsamt genom stadens gator och funderade lite över alla flaggor som prydde gågatorna.

De flesta lyckades vi identifiera men inte nr 2 från vänster och några till med liknande färger. Är det någon som känner igen den?

Örnsköldsvik är en fin sommarstad som gjorde mig positivt inställd till att åka dit igen. Många fina trähus och ett trevligt centrum med vatten och gröna platser nära. Till slut gick vi mot stationsbyggnaden granne med Kulturfabriken. Lite svårt få modernt och gammalt att passa ihop så det blir bra. Vår Östra station i Umeå är en snyggare byggnad, tycker jag.

Till vår glädje och stora förvåning kom och avgick tåget exakt på minuten.

Nja, nästan i alla fall:). En härlig utflykt och ganska mysigt att titta tillbaka nu när sommaren nästan är slut.
#1 - Anonym

http://vetamix.net/node/3766

#2 - Barbro S

Länken ovan är svaret på min fråga om flaggan, det är Colombias. Roligt med snabba svar:).