Barbro S

Försommarfest
I lördags hade UMeGänget sin årliga sommarfest som vi brukar ha i slutet av maj eller början på juni. Årliga är kanske att ta i då kamratnätverket med detta namn funnits bara sen i december 2011 men ungefär samma medlemmar var tidigare med i New Friends, en större förening som då fanns över hela Sverige. Den minskade och koncenterade sitt engagemang till de större städerna och då valde vi att fortsätta i egen regi, vilket jag tycker har fungerat alldeles utmärkt.
 
Vi var inte så många denna gång, bara 11 personer, som samlades tidig lördagkväll på Mariedal, i den fina kvarterslokalen på Hermelinvägen. Värdinnan G hade gjort så fint, dukat och dekorerat.

Efter välkomstdrink som R fixade, gott bubbel med lite tilltugg, kom maten varm från Kummin Catering och vi satte oss till bords. Här är värdinnan G i fin sommarklänning som avnjuter lammköttet med goda tillbehör.

Jag äter ju inte kött så jag fick istället rödingtournedo med mandelpotatispuré och sparrissallad. Jättegott men närbilden på tallriken blev inte fräsch så ni får istället föreställa er min goda middag.
 
Här är tre andra i motljus då sommarljuset utifrån lyser upp och blixten inte slår ut. Men det kanske är bra då jag ännu inte hunnit  fråga två av dem om lov att publicera bilden. Ska göra det:).

Fint med blommor i tillbringare som ger sommarkänsla.
 
I mitt förra inlägg finns också två bilder med från festen, klicka här om ni vill se dem. Sen var det dags för efterrätt som var rejält tilltagen.

Jag tror receptet fanns i helgens VK, rabarberkompott med jordgubbar, vaniljsås och kaksmulor på. Mycket fräscht och gott.
 
Likörerna till kaffet blev väldigt uppskattade även de, båda svaga i styrka och godisgoda. Jag tog dit två flaskor för att vi skulle ha att välja på i tanken att det som blev över kunde jag ta med hem, men eftersom de smakade så gott blev det inte mycket över:).
 
Efter maten då vi sjungit oss igenom sånghäftet efter förmåga, nja, allt hann vi nog inte sjunga, var det dags för tävling och lekar.  En rolig tipstävling med härligt varierande frågor vanns av mig och Ulrika som fick varsin godispåse att dela med sig av ( frivilligt:), förstås). Sen blev det mer action med charader, bl.a.

Här gör Maggan en fin gestaltning av en katt som slickar sig.
 
Fler charader får ni inte se men nu blir det ballongstafett:).

Ronny går ut hårt ohotad men sen hettar det till.
 
Jag och Lena ligger nära varandra, tror nästan jag leder lite.

På sista varvet ökar spänningen.

H och K i kamp om lagsegern. De båda spelar biljard varje vecka så de är vana motståndare. Men här vann lag gul stafetten då K:s ballong oturligt nog slant ur knägreppet. Vinsten var en påse med läckra Lindoorkulor, sååå goda.
 
Lite paus i den ljusa sommarnatten med samtal på den fina altanen. Där hade vi gärna suttit om det bara varit lite varmare.

Jag gissar att de pratar om bostadsområdet men jag har förstås absolut ingen aning om vad samtalet handlade om:).
 
Vi avslutade med lite dans och mera snack innan vi åkte hem var och en till sitt, tror jag:). Här dansar Maggan och Ulrika bugg.

Härligt att vara ute en sommarnatt som aldrig blir mörk. Egentligen skulle jag velat vara vaken varje natt i juni bara för att det är så ljuvligt med ljuset men det går ju inte. Sömnen kallar oss alla, även jag måste sova:).