Barbro S

Höstljus 2021
För ovanlighetens skull ska jag göra ett aktuellt blogginlägg. Just nu pågår Höstljus med 19 olika ljusinstallationer i vår stad Umeå. Jag var ute med en väninna i lördags och fotograferade de flesta samt lite annat på vår promenad. 
 
Det hela började vid Gamla bron med ljus i regnbågens färger kallat "Bifrost".
Ifjol hade de samma installation. Om du vill se en del av dem från 2020, klicka här. Klockan var ca 16, alltså inte helt mörkt. Himlen var vackert blå en stund till.
En bild över våra höghus mot älven. Länge fanns bara Thulehuset, det bruna närmast. På 90-talet byggdes Scandic Plaza, 2014 kom Väven, det vita längst bort (se nedan) och nu byggs ett stort höghushotell däremellan. Jag är måttligt förtjust över höghus, gillar bäst låga hus med 2-3 våningar.
Speglingar från höghusen på Skeppargatan, Teg. En bild mot Gamla Bron som byggdes 1863.
Nya bron som den kallas, byggd 1949, är inte hälften så vacker men används flitigt av bilisterna fast vi har en ännu nyare en bit bort, Kyrkbron. 
Åter till ljusen. I Broparken ett litet växthus med intensivt flimrande färger som inte alls blev bra på bild. Men jag gillar de nya bänkarna till vänster och det fina trähuset på Storgatan på höger sida så fotot får vara med.
En annan sorts bänk, typ stol, lockade väninnan till en liten paus.
I bakgrunden det gamla von Ahnska magasinet som byggdes 1887 och inte brann ner under den stora stadsbranden 1888.
 
Vi passerar Umeå Energis hus "Smörasken" som vanligtvis är vackert gul men nu klätts i grönt ljus.
Lite synd med gatlyktan som lyser så starkt i mitten. Lite längre fram längst Strandpromenaden kommer vi till Väven, vårt omdebatterade kulturhus som innehåller stadsbiblioteket, Kvinnohistoriskt museum, Folkets Bio, Kulturbageriet m.m.
I bakgrunden Umehotel, ett av höghusen jag nämnde tidigare. Insidan på Väven är väldigt trevlig men utsidan med sitt vita glansiga skal gillar jag inte direkt, bl.a. för att byggnaderna så starkt kontrasterar mot de gamla husen i närheten med sina mer terrakotta/tegelljusbruna färger.
Ljusbubblor kallas de här fina bollarna. På väg uppför Rådhusparken fanns ytterligare en installation, Vita varors ljus, som jag inte vill visa här. Så fult och skräpigt. Tanken var nog okej men resultatet blev misslyckat, tycker jag.
 
Jättefin är istället älgen som vi för andra året i rad lånat från Luleå.
Ifjol i Rådhusparken, i år i äppellunden vid Gågatan. Jag till höger i varm vinterjacka för att inte frysa då vi var ute ganska länge. En bit bort Rådhusesplanaden med en fin stjärnhimmel.
Comfort Hotell med sitt blå ljus i fönstren hörde inte till men passade väl in bland allt annat lysande. 
 
Något som kallades Space Blobs kom senare. De beskrivs som lysande djur, lite slimeaktigt.
De står i Hedlundaparken i vanliga fall men jag vet inte om de lyser då.
 
Vi går till höger längs Nygatan där vi stöter på parkeringshuset Nanna i vackra ljuskläder.
Där har jag aldrig parkerat utan väljer att ställa bilen i det fria om jag inte tar buss till stan, som jag vanligtvis gör årstiden då jag inte cyklar.
Mot Vänortsparken styrde vi stegen. Vackra rött lysande lyktor i träden längs Kungsgatan ville inte kameran återge, tyvärr, utan det blev ganska blekt på bild. Kyrkan på andra sidan Storgatan lyser i alla fall fint även om tornet är delvis inlindat av byggnadsställningar. Någon har satt upp en stor skylt under med texten " Gud håller ställningarna". Fiffigt 😃!
I nästa grönområde, Döbelns park, fanns verket "Kliv in i natten" på scenen.
Där stod en säng om man ville vila en stund och blicka upp mot scentakets himlablå färger. För kallt så vi avstod utan letade istället ugglan som påstods finnas i närheten. Till slut upptäckte vi dess lysande ögon på en lyktstolpe.
I bakgrunden Kyrkbrons avfart mot Strandgatan. Den sista installationen var nästan den vackraste. Det nybyggda Curiosum lyste vackert turkost men blev på fotot lite blåare än så.
Såå fint. Jag har ännu inte besökt byggnaden inuti men hoppas det blir av till helgen.
 
På vägen till bussen gick jag in i nya restaurangen Sashimi Sushi & Bibimbap och köpte med mig en läcker lax/räk/avokadosushi hem. 
Sista bilden visar Vasaplan med busshållplatsernas pampiga trätak och ingången till gallerian Utopia. Där låg tidigare Kungspassagen, också en galleria, men betydligt mindre, på 80-talet. Affären Nicole som jag gärna handlar i fanns redan då.
 
Hoppas ni har uppskattat att följa med på vår ljuspromenad. Vill ni hinna se allt live pågår Höstljus t o m den 21/10.
 
#1 - Mary

Tack för en spännande och rolig ljuspromenad.